Om Centerpartiet på lättläst svenska
På de här sidorna hittar du
lättläst information om Centerpartiet.
Här berättar vi om vår politik
och vår partiledare.
Har du en fråga?
Maila oss på info@centerpartiet.se
eller ring 08 617 38 00
Om Centerpartiet
Vårt parti heter Centerpartiet.
Centerpartiet startades för mer än hundra år sedan,
av bönder som ville att de som styrde Sverige skulle lyssna mer på dem.
I dag är Centerpartiet ett parti för alla människor.
Inte bara bönder.
Centerpartiet har cirka 30 000 medlemmar.
Mellan åren 2006-2014 var vi med i regeringen.
Vi är med och bestämmer i många kommuner i hela landet.
Vi är ett liberalt och grönt parti.
Liberalt betyder att vi tycker att människor ska få bestämma mycket själva.
Grönt betyder att vi vill att Sverige ska ha en bra miljö.
Centerpartiet vill
Centerpartiet har tre frågor vi gillar extra mycket.
De frågorna är: jobben, klimatet och landsbygden.
- Fler personer behöver ha jobb att gå till. Företag skapar nya jobb.
- Klimatet blir allt varmare. Därför behöver vi göra mer för att stoppa
uppvärmningen. - Landsbygden bygger Sverige. Man måste kunna bo bra i hela landet.
Sidor i fokus
Vår partiledare
Här kan du läsa om Centerpartiets partiledare, Elisabeth Thand Ringqvist

Vår politik
Här kan du läsa mer om Centerpartiets politik

Idéprogram
Vårt idéprogram från valet 2022 på lättläst svenska

